Monday, January 11, 2010

10 January 2010 di IYC

Hari ini, sekali lagi aku menghadirkan diriku ke IYC untuk bengkel penulisan skrip drama. Tidak sedebar minggu lepas semasa bengkel penulisan novel. Mungkin debaran tu hilang disebabkan aku sudah kenal ahli-ahli AVA yang amat baik tu, tambah-tambah lagi AK yang amat baik tu. Aku terbangun lambat tapi nasib baiklah papa dan mamiku tak membebel.
Sampai saja di IYC, aku serempak dengan AK, AK bersalam dengan papaku dan aku juga serempak dengan Kaseh Esmiralda an Nemo. Mami juga menemanku ke bilik Mawar. Tapi, sebelum tu aku tak tahu di mana bengkel itu adakan jadi aku menalifon AK dan bertanya padanya. Setelah aku tahuu di mana bengkel itu diadakan aku menujuk ke bilik Mawar. Mami tingalkan aku, mami dan papa pergi ambil Ili di KTPM dan ke rumah cousinku, Abang Ngah dan Abang Yoyo.
Bengkel itu dimulakan dengan Sofia Rhyland, aku kurang selesa di ketika itu.Mungkin sebab dadaku terasa sakit dengan tiba-tiba, kesakitan itu aku abaikan dengan membaca ayat-ayat suci. Tudung aku pun buat hal, tiba-tiba saja tak elok, aku betulkan untuk mendapatkan keselesaanku.
Sofia Rhyland, Sofia Aliza... aku sering melihat nama itu di Awan Dania dan Radio Gaga. Sukar untuk aku memahaminya penulisan skrip itu tapi aku cuba faham diatas minatku. Ternyata menulis skrip amat berlainan dengan penulisan novel. Penulisan skrip kena siapkan proposal, content dan sinopsis. Ia bukan sesimple novel yang sudah biasa aku buat.
Pukul 11 am, kami berhenti minum. Aku terus ke tandas.Semasa aku naik tangga, aku serempak dengan En Farid,dia mengajak untuk ke kafe, pada mulanya aku menolak dengan disebabkan keadaanku yang tak begitu selesa. Tapi, En.Farid kata, makanan itu aku bayar dan rugi kalau aku tidak makan. Jadi, aku pun ke kafe. Aku mencari tempatku dan mujurlah Nemo memanggilku. Aku minum sambil berbual. Dengan keadaan yang tidakku sangkakan, Ariyatna Adri memberitahu pada kawan yang baru tentang keadaanku sebenarnya. Aku amat hargi apa yang Ariyatna Adri lakukan itu. Semasa itu juga, mereka tidak percaya yang aku sudah berusia 29 thn pada tahun ini. Mungkin aku berbadan kecil kut.
Bengkel itu disambung lagi dengan Sofia Rhyland dan Shahrul Ezat. Mereka berdua itu amat baik dan mengajar kami dengan bersungguh. Segala ilmu merekaberkongsi dengan kami. Sungguh pening untuk aku memahami apa yang mereka ajarkan itu.
Pukul 1pm, kami berhenti makan. Masa aku ambil lauk, ili datang menolongku. Semasa makan , aku makan dengan sudu dan garfu. Sememangnya aku cukup tidak selesa untuk makan stail 'orang putih' itu tapi apakan daya aku terpaksa! Sesudah makan, aku minta diri untuk ke surau bersama mami,ili dan kawan Ili.
Tepat pukul 2 pm aku kembali ke bilik mawar. Shahrul Ezad kembali dengan hujahnya untuk memahamkan kami lagi. Uhh, amat susah aku rasa untuk menghasilkan skrip. Aku tetap cuba memahami apa yang di terangkan. Bolehlah aku faham tapi tak lah sepenuhnya. Shahrul Ezat cuba mengarangkan telemovie terbarunya dengan kami untuk mengetahu ke mana tahap kefahaman kami. Senoronk! Macam-macam cadangan dipertengahkan.
4.35 pm bengkel telah tamat dengan jayanya. Sijil diberikan pada setiap peserta dan kami sempat bergambar. Emio Norsuhaimi Sulaiman juga sempat mengcandid gambar kami semua untuk kenangan sesama kami ahli AVA.
Pada AVA, aku amat terhutang budi, kerana AVA,aku rasakan hidup semula dari hidupku yang suram. AVA dan AK cukup banyak mengajarku untuk menulis novel dengan lebih baik. Untuk AVA, selama maju jaya. Aku tetap bersama AVA!
Ini ada gambar kami di Bengkel Penulisan Skrip AVA.
















No comments:

Post a Comment