Saturday, March 27, 2010

Sastera hari ini

Mewah Bahasa : Api dalam sekam
Oleh Prof Madya Dr Nor Hisham Osman

2010/03/31
DALAM kelas Bahasa Melayu ....

Cikgu Zahura: Hari ini kita akan belajar peribahasa. Orang Melayu dulu-dulu sering gunakan peribahasa untuk menyampaikan sesuatu, seperti memuji dan juga menegur perbuatan seseorang.
Zaini: Mengkritik pun boleh ke, cikgu?!
Cikgu Zahura: Betul Zaini, lebih kurang macam itulah. Kritik, tapi kritik cara lembut. Baiklah ... saya bagi satu peribahasa, seperti api dalam sekam .... Siapa tahu apa maknanya?

Khairi: Saya tahu cikgu, biar saya yang jawab!!

Zaini: Saya pun tau cikgu!

Cikgu Zahura: Ooo, semua tahu ya?! Baiklah .... Khairi, silakan ....
Khairi: Seseorang yang melakukan kejahatan, tetapi secara tersembunyi sehingga orang lain tidak sedar.

Cikgu Zahura: Betul ... pandai awak Khairi. Saya rasa ada makna yang lain, Zaini, awak tahu tak?

Zaini: Saya tau cikgu! Perasaan yang terpendam.

Cikgu Zahura: Perasaan apa tu?

Zaini: Seperti perasaan marah yang disimpan dalam hati, lama-kelamaan boleh meletup.

Azura: Perasaan cinta pun sama cikgu! Macam perasaan cinta Din yang terpendam ....

Cikgu Zahura: Ha! Ha! Ha! Macam-macamlah kamu ni ... tapi saya hairan juga, macam mana kamu semua boleh tahu makna peribahasa ini?

Khairi: Ada dalam buku, cikgu! Dalam buku ulang kaji Bahasa Melayu.

Cikgu Zahura: Oooo ... kamu baca buku ulang kaji ek? Patutlah kamu semua tau, bagus, bagus. Baiklah! sekarang saya nak tanya kefahaman kamu pula, ... apakah sekam? Siapa tau?

Aznor: Saya rasa sejenis tumbuhan dalam hutan, macam lalang.

Zaini: Yalah cikgu! Macam belukar yang selalu terbakar tu ... tumbuhan belukar le tu.

Cikgu Zahura: Bukan! Bukan! Sekam ni kulit beras ....

Zaini: Kulit beras?! Beras ada kulit ke? Tak pernah nampak pun?

Cikgu Zahura: Memanglah tak pernah jumpa ... kita beli beras yang dah siap diproses, tidak ada kulit lagi. Sebelum jadi beras, namanya padi. Padi perlu dikilang untuk menanggalkan kulitnya, kulit padi yang dah tanggal inilah yang dinamakan sekam. Selalunya sekam dilonggok dan dibakar tetapi semasa membakarnya, api tidak menyala, hanya membakar dalam bentuk bara, dan perlahan-lahan sekam habis terbakar tanpa disedari.

Aznor: Kenapa dibakar? Kan membazir tu ... tak boleh guna untuk buat apa-apa ke? Tak boleh bagi makan ayam itik ke?

Cikgu Zahura: Dengar ceritanya dah ada kajian yang dilakukan untuk memproses sekam ini menjadi fibre untuk bahan binaan .... yang bagi ternakan makan tu bukan sekam, itu dedak.

Khairi: Dedak?

Cikgu Zahura: Ya! Dedak ... dedak ni boleh dijadikan makanan ternakan, dedak ni lapisan kedua kulit padi. Eh! Maaflah, saya pun tidak berapa tahu tentang ini, saya ni guru Bahasa Melayu, nanti masuk kelas Sains ... tanya cikgu Sains pulak. Sekarang kita berbalik pada pelajaran Bahasa Melayu. Ada sesiapa lagi yang tahu peribahasa lain yang menggunakan perkataan sekam ini?

Aznor: Ada lagi ke? Kami tak tau sebab dalam buku ulang kaji ni tak ada.

Cikgu Zahura: Ada dua lagi, ..... sekam menjadi hampa, dan satu lagi pula, tiada terbawa sekam segantang. Yang
pertama tu maknanya, kehilangan yang tidak merugikan dan yang kedua tu pula, keadaan yang sangat lemah.

No comments:

Post a Comment