Monday, March 8, 2010

Duga dulu pasti bahagia akan menyusul

Hidup ini bukan senang untuk kita tempuhi, hidup pasti ada dugaan yang mendatang, hidup ini pasti ada kekecewaan yang menjelma dan hidup ini sudah tentunya ada kesengsaraan. Biarlah, sehebat mana dugaan yang melanda, sedalam mana kekecewaan ini di hati ini dan kesukaran mana kesengsaraan itu, kita haruslah menempuhinya dengan hati yang terbuka dan ikhlas. Janganlah mudah melatah dengan ujian Allah. Hidup ini memang sukar dan terlalu sukar, kadang-kadang kita tidak dapat mengagakkan arus kehidupan kita ini. Ya, mungkin kehidupan ini kita punya, kita yang menjalani kehidupan kita diatas gerak geri kita, tangan kita, kaki kita, mata kita, mulut kita, badan kita, otak kita dan semuanya kita tapi jangan lupa kita ini milikNYA.
Jangan cuba salahkan dugaan. Dugaan bukanlah satu hukuman, dugaan bukanlah satu alasan, dugaan bukan satu kesengsara tapi dugaan itu yang membuat kita kenal siapa diri kita. Dugaan yang mungkin menghalang kita dari kemusnahan hidup. Dugaan yang mendekatkan kita dengan Allah dan dugaan juga yang merahmatkan hidup kita.
Mungkin tiada dugaan, tiada rahmat Allah. Mungkin tanpa dugaan hidup ini tidak diberkati. Dan yang paling pasti tanpa dugaan kita mungkin lupa pada Yang Esa, Nauzubillah. Kerana tiada dugaan kita mungkin akan terasa yang kita ini hebat, kuat, bagus dan handal. Ingatlah sehebat-hebatnya kita, sekuat-kuatnya kita, sebagus-bagusnya kita dan sehandal-handal kita, kita tetap lemah di sisiNYa. Kita manusia bbiasa yang layak diduga. Sebesar mana dan sehebat mana dugaan itu, terimalah dengan Redha.
Disebalik dugaan pastinya ada kerahmatan Allah. Kerahmatan Allah itu amat hebat yang tiada tandingannya. Dengan rahmat itu kita akan memilik kebahagiaan. Jangan salahkan dugaan kerana dugaanlah yang menemui kita dengan kebahagiaan. Jangan berhenti berharap untuk memiliki kebahagiaan. Kebahagiaan itu pasti hadir dan kebahagiaan pasti menyusul dari dugaan itu. Rahmat Allah amat hebat sekali. Hidup ini pasti ada dugaan dan hidup ini pasti ada kebahagiaan. Hidup ini amat adil.

No comments:

Post a Comment