Monday, June 28, 2010

Aku di Kampung.

Aku balik kelantan untuk beberapa hari sahaja. Di sana aku luangkan masaku bersama ma dan angah. Anak-anak sepupu tidak ada di rumah, mereka balik tuk mek mereka di pasir mas. Agak boring juga aku.
Semasa di sana, aku membaca novel dr Siti Rosmizah, Aku dan kau, best jalan ceritanya, kelakar dan aku belum lagi menghabiskannya. Aku bukannya sekadar membaca tapi aku menghayati, mengamat, mempelajari dan memahaminya Aku tidak akan membaca sekadar baca sahaja, aku akan memerhatikan bahasa dan gayanya. Setiap perkataan, gaya bahasa dan tata bahasa di novel yang kubaca akan aku teliti. Bagiku, novel-novel ku baca adalah buku rujukanku. Aku kan budak baru belajar jadi aku haruslah bekerja keras.
Ma aku tanya ' tok puas ko baca buku cerito, wat buku cerito, baca pun buku cerita, aku hanya senyum saja dan menjawap soalannya itu, aku mengatakan padanya, ini duniak, dengan novel aku berasa tenang.
Sepanjang di Kelantan, aku terasa seronok sangat dan tenang, yang paling penting aku tidak sibuk! Biasa di kampung sememangnya seronok dan aku dapat merehatkan mindaku ini.

No comments:

Post a Comment