Tuesday, February 9, 2010

Pentingnya bersolat

Solat, satu kewajiban untuk kita menunaikannya. Tanpa bersolat, hidup kita akan terasa kosong dan hampar. Kalau sewaktu saja tertinggal, huh, rasa bersalah yang amat sangat. Dari kecil lagi aku diajar untuk bersolat. Solat, satu cara kita berhubung dengan ALLAH. Dengan bersolat kita akan terasa tenang dan lapang. Solat ibadah yang utama dalam hidup ini, aku tak mungkin mempersiakan waktu solatku.
Bagiku, bersolat menjamin kesihatan;-
Untuk sihat, kita tidak perlu bersenam dan mengeluarkan peluh. Seperti saya, solat yang menjadi tiang agama merupakan amalan sihat yang paling berkesan. Misalnya, ketika kita sujud dan rukuk, ia sebenarnya satu senaman semula jadi. Amalan ini paling mudah untuk dilakukan.

Yang membuat tertarik untuk mengerjakan ibadah solat ini kerana kebanyakkannya yang bersolat tidak dapat mencegah diri mereka dari perkara mungkar atau mungkin kerana solat anda mempunyai tujuan dan bersebab seperti berikut.

1 - Untuk mendapat ganjaran syurga
2 - takut untuk menghadapi mati
3 - takut dengan azab kubur
4 - takut masuk neraka
5 - kerana uzur dan sudah tua
6 - kerana susah dan miskin
7 - malu kepada anak-anak dan kawan-kawan
8 - Kerana menjadi orang terhormat dalam masyarakat

Sesungguhnya sedikit sekali yang bersolat semata-mata untuk memperhambakan dirinya kepada Allah dan meredhai atas segala sesuatu dari Allah. Dan, kita seharuslah ikhlas untuk mengerjakan solat ini.


2 comments:

  1. yup..Sesungguhnya

    Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
    “Solat itu tiang agama, sesiapa yang mendirikannya sesungguhnya dia sudah mendirikan agama, sesiapa meninggalkannya sesungguhnya dia meruntuhkan agama.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)

    http://luvislam92.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Y solat itu amat penting. Tapi, sy hairan jugak ada golongan yg terus mengabaikan solat...

    ReplyDelete