Tuesday, February 2, 2010

Aku mengantuk, penat... pastu aku berehatlah...




Aku nak mula buat novel aje, aku rase ngantuk dan penat
tak tahulah kenapa?
biase lepas makan sarapan pagi...lepas tu buat keje..
pas tu dalam pukul 12tgh haridah start rase ngantuk 
nak kate..aku bekfes pon cam org lain gak...nasi lemak..nasi goreng
tak der la heavy sgt..tp keep on rase ngantuk...terase mata ni berat aje..
nape ek???camne nak atasi nye yek? Argh, penatlah macam ni!!!

aku klu boleh..tiap2 hari nak bangun awal pagi....pukul 6 pagi, lepas tu tido dlm pukul 12.00 mlm..paling lewat kol 1

siang2 nak bertenaga sentiasa dan ceria tp konon2 aje... bangun2 dah pukul 9.45 pg, itupun kalau aku tak tergoda dgn mimpi2ku


Kadang2 kerja asyik mengadap computer or baca buku membuatkan kita ngantuk. Relaxs kejap, basuh muka dan buat light exercise. exercise!? buat ke??? 

Kadangkala kita tak sedar yg diri kita "stress" dan mengalami "depression".

Symtom2 Depression adalah:
Kurang bermaya, terasa boring dalam hidup, badan keletihan/lesu, sukar tidor atau asyik nak tidor, jarang bergaul, kurang selera makan atau kerap makan, minat sex kurang, sembelit, hilang konsentrasi, menangis tak semena2, rasa bersalah yg keterlaluan, sakit2 badan...pening2 tanpa sebab2 penyakit, hilang mood.

Bila terasa penat, aku berehat, aku tgk tv, aku makan2 dan yg pasti aku akan baring sambil mmbaca novel. Mataku tak berehat kalau tak tiduk, kalau nak tiduk, tunggulah malam ni, aku pasti tiduk malam ni!
ade sape2 ade cadangan, opinion atau petua untuk sentiasa bertenaga dan taknak rasa ngantuk dan letih?

No comments:

Post a Comment