Thursday, August 13, 2009

Kesunyian hanya sementara saja..

Hidup ini adalah sementara dan yang datang pun pasti bersifat sementara. Janganlah terlalu runsing sangat dengan perkataan sementara. Apa-apa yang berlaku ini tak akan selamanya. Macam-macam hidup ini ditempuhi, kedukaan,keseorangan,bersendirian... yang nyata SUNYI. Kawan-kawanku mungkin bahagia dengan kehidupan mereka dan mungkin tiada kesunyian lagi dalam hidup mereka.
Memang sunyi ini kadang-kadangnya membuat dunia ini luka dan suram. Kerana kesunyian juga hidup ini airmata cukup mudah untuk mengalir tapi apalah hak kita usir kesunyian itu di kala ia dara dalam kehidupan ini. Kesunyian itu adakalanya mengasyikan, dengan kesunyian ia memberi ruang pada diri ini untuk mengenali erti kehidupan yang sebenarnya. Jangan salahkan kesunyian kalau ia membuat kita menangis dan sayu kerana ia tidak akan hadir jikalau kita yang menjemputnya datang. Jangan biarkan diri dilanda kesunyian kelak kita akan tergelam dengan kesunyian tanpa kita pandai untuk mengawal keadaan yang menlanda kehidupan kita sendiri.
Hidup dengan kesunyian, mungkin dengan kesunyian kita diberi kesempatan untuk berbicara dengan diri sendiri, untuk mengenali siapa sebenar kita di dunia ini dan dengan kesunyian itu akan membuat kita tenang dan damai... Ya damai itu yang tepat bila dikaitkan dengan kesunyian.
Tapi, yakin yang kesunyian ini tak mungkin kekal lama. Ia akan pergi dan digantikan dengan keriangan dan keriuhan. Keriangan dan keriuhan.. emm, suasana itu mungkin tak mengsayukan akan hati ini tapi ia membuat kehidupan ini bertukar menjadi sebuah yang indah, sesuatu yang diimpikan dikala kesunyian. Ahh, kesunyian itu tidak mungkin kekal lama dan ia hanyalah bersifat sementara saja. Yakinlah yang kesunyian akan bertukar dengan keadaan yang lebih membahagiakan hidup ini.

No comments:

Post a Comment