Tuesday, August 18, 2009

Andaian Cinta

Cinta tak semestinya bersatu. Cinta itu memang indah dan tiada yang seindah cinta. Tapi, bagi insan yang pernah terluka, cinta itu cukup menyeksakan dan cinta itu tiada keindahan hanya menyakitkan semata-mata. Tapi, di dalam agama, cinta itu amat suci dan cinta itu cukup penting untuk kehidupan. Dengan cinta kita akan memiliki kasih sayang dan semangat untuk kehidupan.
Cinta penting sangat ke? Kalau ditanya pada pasangan yang sedang enak bercinta akan menjawap yang cinta itu adalah nadi. Kerana cintalah hidup ini indah dan kerana cintalah hidup ini cukup hebat. Dan, ditanya pula pada yang sedang kecewa, pastinya cinta itu cukup membosankan dan racun. Hidup dengan cinta amat menderitakan...
Pelbagai andaian cinta yang diberikan... Cinta bukanlah segalanya tapi dengan cinta hidup ini akan berseri indah!
Di dalam buku yang berjudul Tafsir Al-Qur’an: Nikmatnya Cinta menerangkan: karena menghimpun ayat-ayat Al-Qur’an yang berbicara tentang cinta, kemudian dijelaskan uraian atau penafsiran­nya. Jadi, buku ini termasuk tafsir tematik yang dalam ilmu tafsir disebut tafsir maudlu’i.

Cinta itu diciptakan nikmat oleh Tuhan sebagai motor penggerak dalam kehidupan manusia. Karena cintalah manusia merasa nikmat dalam melaksanakan perintah dan menjauhi larangan Tuhan. Sebaliknya, manusia merasa gelisah sewaktu mengerjakan larangan dan melaksanakan perintah-Nya.

Dengan cinta pula manusia merasakan akrab, menikah dan tolong-menolong dalam pergaulan masyarakat. Cinta pula yang mendorong orang bekerja keras untuk memenuhi keperluan hidup diri, keluarga dan orang-orang yang dicintainya. Tetapi Tuhan mengingatkan agar mencintai sesama dan harta benda tidak melebihi cinta kepada-Nya agar meraih keselamatan dunia dan akhirat.

No comments:

Post a Comment