Saturday, May 23, 2009

HIDUP INI TERLALU SUKAR



Aku rasa amat sukar untukku mentafsirkan kehidupan ini. Walaupun kehidupanku sendiri,aku masih tidak tahu apa yang akan ku miliki. Sebelum ini, hidupku diulit dengan kebahagiaan. Kebahagiaan itu tiba-tiba datang di dalam hidupku dan aku tidak mengundang kebahagiaan ini. Aku menerima kebahagiaan itu dengan hati yang senang dan berbunga. Memang aku tidak sangka yang kebahagiaan itu hadir dalam hidupku. Iyalah... aku sudah malas untuk mencari kebahagiaan. Jikalau dulu aku amat mengharapkan kebahagiaan itu selalu menyelimuti kehidupanku tapi setelah cinta 14 tahun itu berlalu pergi dari hidupku, aku sudah tidak kuasa untuk mencari kebahagiaan itu. Bagiku, kebahagiaan yang datang sendiri tanpa diundang mungkin akan lebih bererti tapi sebaliknya pulak yang ku rasakan. Aku gagal dengan kehidupanku sendiri. Kehidupan amat payah untukku membentukkannya, ia memang milikku tapi aku tidak berhak ke atas hidupku. Walaupun itu kehidupanku,duniaku tapi aku masih lg tidak berhak ke atas kehidupan ini. Aku hanya mampu berdoa agar kebahagiaan dan kebaikan yang muncul dlm hidupku ini. Ya, aku akan terus berdoa pada ILLAHI agar hidupku ini akan lebih baik dan sinar bahagia akan muncul di dalam hidupku ini.
Memang sukar dan amat payah untukku teruskan hidup dengan dugaan yg berat. Aku sakit, sakit kerana manusia yang xboleh tgk aku hidup senang, aku derita kerana manusia suka hati berubah hidupku dan suka hati berubah nasibku. Masa depanku dibiarkan macam hutan terbiar, cita-citaku apeh mungkin ALLAH belum berikan lagi hidupku ini di dalam keadaan yangku mahukan.Dulu aku salahkan pada takdir kenapa begini perjalanan hidupku? Aku menangis siang malam,hidupku tidak seindah yangku impikan. Tp kini alhamdulillah aku semakin boleh terima keyataan hidup ini. Tak mengapalah ini kehidupan milik ALLAH! Jadi, DIA berhak untuk lakukan apa saja. Aku kuat dan tabah untuk menerima apa saja rintangan yg diberikan pdku. Hidup ini sukar tp jgnlah kita sukarkan lagi hidup ini. Have funlah. Hidup ini hanya sekali. Jadi, lakulah apa saja yang kita ingin lakukan.
Aku tak menyesal dan aku tak ada nak salahkan siapa2 di atas hidup ini. Aku redha. Redha di atas segala yang berlaku. Indahkanlah hidup ini kerana ia hanya sekali saja. Jangan rugikan hidup ini dengan dugaan. Janganlah sesekali kita menyukarkan hidup ini hanya kerana kesilapan. Corakanlah hidup sepertimana yang aku mahukan. Seronoklah dengan kehidupan yang kita miliki. Yakinlah hidup ini akan bersinar dan ia pasti bersinar...
Yakinlah ALLAH itu MAHA adil. Kesukaran ini tak mungkin selamanya....

No comments:

Post a Comment